Dressed with success

22 mars, 2013 | By

Förutom att prata om att våga vara viktig så föreläser jag också om ”Dress For Success” (som handlar om att välja färg, form, mönster och stil på sina kläder, för att matcha både den egna personen och den aktuella situationen). Den föreläsningen är många gånger till hjälp, vare sig man är en person som brukar sätta på sig kläderna utifrån medvetna val eller om man är en person som antingen låter slumpen, dagens mode eller någon närstående person avgöra klädvalet.

Det här blogginlägget skulle jag gärna ha illustrerat med en bild på den första sortens person, eftersom jag träffade en sådan person idag. Tyvärr vågade jag inte fråga om jag fick ta en bild (jodå, även personer, som utan att tveka ställer sig inför ett hav av människor och föreläser, kan också bli blyga ibland) så illustration uteblir.

En diskret lila skjorta under en mörkt antracitgrå (nästan svart) kavaj, med en mörkare lila näsduk i bröstfickan gjorde mig lite smått lyrisk under dagens frukostmöte. Kläderna mannen bar hade han säkert valt för sin egen skull, för glädjen att känna sig välklädd. Men de var säkert valda även för min skull – det vill säga för alla dem han räknade med att möta idag. Ett val som blev ögonfröjd för medmänniskorna i vardagen, och ett val som visade på… Ja, vad?

Våga Vara Viktig! handlar inte bara om att låta dig själv vara en viktig person, utan också om att visa hur viktiga andra är. Det börjar med att du bemäktigar dig själv, att du visar för dig själv och sedan för andra att du är bra, att du är att räkna med, och att du har all rätt att vara den du är, och verka i den situation du är. Det fortsätter med att du visar hur viktiga andra är. När du själv vågar vara viktig så blir det också mer värdefullt när du visar andra hur viktiga de är.

En av de saker som både signalerar att du vågar vara viktig (eller inte) och att du tycker att andra är viktiga (eller inte) är dina kläder. Hur du visar upp dig skickar tydliga signaler till din omgivning.

Man kan tycka vad man vill om klädsel och dess inverkan, om hur kläder gör intryck och sätter etiketter – men att de skickar signaler på många olika plan, det är odiskutabelt.

Lila skjorta, näsduk i bröstfickan, kostym, skogshuggarskjorta, jeans, baseballkeps, t-shirt, kortkort, converse eller klackar – oavsett vad som är din grej och vad som passar i din situation, så kan jag lova dig att de flesta av oss känner mer förtroende för att köpa en produkt, en tjänst, en idé, eller ett resonemang, av den som klär sig som om hon/han bryr sig om detaljer, bryr sig om situationen, bryr sig om oss.

Så vare sig du säljer dig själv som arbetskraft, säljer mobilabonnemang, säljer investeringsmöjligheter, säljer en världsåskådning eller säljer föreläsningar – Våga Vara Viktig! och våga visa hur viktig kunden är.

Inlagd i: Våga Vara Viktig! | Tags: , , , ,

Om skribenten (Skribentens profil)

Nina Sjöstrand har erfarenhet från en lång rad branscher och är nu verksam som föreläsare, författare och organisationsutvecklare.

Inga kommentarer kan göras